Yhteispeliä-blogi
Merkintöjä liikenteestä, vaikuttamisesta, yrittämisestä ja vähän muustakin. Kirjoittajina SKAL:in oma väki ja kutsutut vierailijat.

18.1.2023
Joka kolmas kuljetusyritys aikoo tehdä omistusjärjestelyjä seuraavan kolmen vuoden aikana. Näin kertovat kuljetusyrittäjät vuoden 2022 syksyllä tehdyssä Kuljetusbarometrissä.

10.1.2023
Parafiinisen dieselin verotusta nostettiin vuoden alussa kahdella sentillä per litra. Jakeluvelvoite nousi 1,5 prosenttia. Tämä herättää kysymyksiä, kun jakeluvelvoite on muuten laskenut.

13.12.2022
Pääsin osallistumaan Liikenneturvan järjestämälle opintomatkalle Osloon. Norjassa otetaan 0-visio tosissaan ja yhteistyötä tehdään toimialojen poikki, viranomaisten ja järjestöjen tiiviissä yhteistyössä. Tulokset ovat vahvat.

28.11.2022
Logistiikassa on eletty viime vuodet melkoisten muutosten keskellä. Koronapandemia ja Ukrainan sota ovat sotkeneet monet toimitusketjut.

11.11.2022
Kriittinen kanta energiaverodirektiivin uudistamiseen oli kuljetus- ja logistiikka-alan kannalta todella tärkeä pitkällä aikavälillä.

24.8.2022
Komissio on aloittanut valmistelun niin sanotun mitta- ja massadirektiivin uudistamiseksi. Kansallisessa liikenteessä tämä direktiivi sääntelee ajoneuvojen mittoja, kansainvälisessä liikenteessä sekä mittoja että massoja.

28.6.2022
Käyttövoimamuutoksen aikatauluun tarvitaan realismia, sillä pelkällä lainsäädännöllä pakottamalla muutoksen vaikutukset voivat olla Suomen kilpailukyvyille haitallisia, kirjoittaa toimitusjohtaja Anssi Kujala.

22.6.2022
Nyt yhä useampien pitäisi ymmärtää kuljetustoimialan merkitys Suomelle, kirjoittavat puheenjohtaja Jani Ylälehto ja toimitusjohtaja Anssi Kujala.

18.5.2022
Tulevien vuosien julkisen talouden suunnitelma uhkaa vesittää liikenneverkon pitkäjänteistä kehittämistä. Väyläverkon rahoituksen leikkaaminen on lyhytnäköistä politiikkaa, kirjoittaa yhteiskuntasuhteiden päällikkö Janne Kojo.